Groot knelpunt voor de bedrijven blijft wel de beperkte beschikbaarheid van financiering voor nieuwe projecten. Daardoor zijn minder orders binnengehaald en kwamen de jaarcijfers gemiddeld lager uit dan in voorgaande jaren.
De scheepswerven leverden vorig jaar 95 zeeschepen op, vergeleken met 116 een jaar eerder. Het aantal nieuwe orders liep terug tot 61 schepen met een waarde van 764 miljoen euro. In 2011 kreeg de sector 83 orders voor zeegaande schepen met een waarde van 1,3 miljard euro.
Toeleveranciersbedrijven
De ongeveer 670 maritieme toeleveranciersbedrijven zagen hun omzet vorig jaar wel stijgen tot 3,37 miljard euro, van 3,3 miljard in 2011. Ook bedrijven werkzaam in de reparatie, conversie en onderhoud presteerden beter. De omzet bedroeg 551 miljoen euro, vergeleken met 487 miljoen euro in 2011. De werkgelegenheid steeg iets van 1950 arbeidsplaatsen in 2011 tot 2000 vorig jaar.
De werven in de kleine scheepsbouw leverden vorig jaar 90 schepen op met een waarde van 513 miljoen euro. In 2011 waren dit 110 schepen met een waarde van 510 miljoen euro. De orderportefeuille zat in de lift. Het aantal nieuwe orders bedroeg 56 met een waarde van 425 miljoen euro. In 2011 waren er orders voor 45 kleine schepen met een waarde van 350 miljoen.
Superjachten
De vraag naar superjachten blijft redelijk stabiel. De werven leverden vorig jaar 18 superjachten op met een waarde van 657 miljoen euro. In 2011 verlieten 22 superjachten de werf met een totale waarde van 702 miljoen euro. De orderportefeuille was goed gevuld met 59 superjachten met een waarde van 2,2 miljard euro. In 2011 waren dit er 61 met een waarde van 2 miljard.
De hele scheepsbouwsector is goed voor 29.500 arbeidsplaatsen.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl